GABINET PSYCHOLOGICZNY - Emilia Górczyk

tel. 664 765 190

KILKA POMYSŁÓW JAK WZMACNIAĆ SAMOOCENĘ DZIECKA?

Rodzice często zadają sobie pytanie co mogą zrobić, by ich dziecko było dumne z samego siebie. Jakie podpowiedzi rodzą się jako pierwsze?

Często w swoich staraniach wychowawczych oczekujemy natychmiastowego skutku, czyli zmiany w zachowaniu dziecka. Pamiętasz jakąś zmianę, której dokonałeś w swoim życiu?
Czy kosztowała Cię dużo wysiłku? Czy ważne było dla Ciebie, by inni widzieli nie tylko efekt
ale również Twoje starania?

W wychowaniu dziecka również ważne jest akcentowanie jego wysiłku, starań, drobnych sukcesów. To motywuje do zwiększenia energii w pracy nad zmianą. W chwaleniu zaś nie chodzi o przesadne akcentowanie talentów dziecka lub o podawanie nieprawdziwych, przejaskrawionych pochwał.
Chodzi o przekazywanie dziecku wiary w jego wyjątkowość i niepowtarzalność.

Udzielanie pochwał to umiejętność, która przynosi same korzyści dla dziecka. Przypominasz sobie taką pochwałę, która „podcięła Ci skrzydła”? Tej - nigdy nie stosuj do swojego dziecka. Pochwała ma „uskrzydlać” Twoje dziecko. Kiedy pochwała jest dobra, dziecko: promienieje energią, chce powielać czynność, działanie, za które zostało pochwalone, samo udziela sobie pochwały, udziela innym rad „jakie to jest proste”.

By nie popełniać błędów w chwaleniu mówmy do dziecka o konkretnych zachowaniach. Przykłady: „Poukładałeś książki na półce. Brawo!”, „Pokolorowałeś cały rysunek!”, „Rozłożyłeś sztućce na stole. Dziękuję za pomoc!”. Tego typu zachęty i pochwały są bardziej skuteczne niż te bardzo ogólne, np.: „Pięknie posprzątałeś”, „Ślicznie narysowałeś”, „Pięknie pomogłeś”. Nie chodzi o to, że nigdy nie mamy używać słów: pięknie, ładnie, super itp. Chodzi o zapewnienie dzieciom wyraźnych potwierdzeń ich umiejętności i danie możliwości oceny własnych dokonań.

Konkretne zachęty oraz informacja o tym, co rzeczywiście udało się dziecku osiągnąć, będą wspierać jego zadowolenie i dumę z samego siebie oraz dostarczać informacji na temat tego, jakie zachowania są doceniane i co warto powielać. Takiego typu pochwały noszą nazwę „pochwał opisowych”.

Pamiętajmy o tym, że dzieci mają naturalną skłonność do patrzenia na siebie w pozytywny sposób. Ponieważ jednak są bardzo wrażliwe, chłoną prawie wszystko, co słyszą na swój temat.
Jako rodzice dążący do wypracowania jak najlepszych cech w dziecku dość szybko wyrażamy swoje opinie i oceny. Często nieświadomie obniżamy poczucie własnej wartości u dzieci. Pamiętasz z dzieciństwa jakieś słowa wypowiedziane przez osobę dorosłą, które były krytyką Twojego zachowania? Dlaczego tak mocno zapadły w pamięć? Czy wpłynęły na jakieś Twoje decyzje, zachowanie a może wywołały niepewność, lęk?

Dziecko o obniżonym poczuciu wartości nie ma wiary w swoje możliwości. Jeśli napotka na przeszkody zareaguje lękiem, wycofaniem, niepewnością.

Jeśli pragniesz by Twoje dziecko było dumne z samego siebie musisz także sam wierzyć w siebie. Jeśli czytasz ten tekst na pewno jesteś rodzicem poszukującym najlepszych rozwiązań dla Twojego dziecka.

Podsumowując: Co to jest pochwała opisowa? To po prostu opis sytuacji. Skuteczna pochwała dotyczy działań pozytywnych, czyli opisywania tego co dziecko robi dobrze a nie tego, czego robić nie powinno. Jeśli chcemy, by dziecko powielało jakieś zachowanie, interpretowane przez nas jako pozytywne, musimy mu to zakomunikować. Dodatkowo opiszmy nasze uczucia wywołane tą sytuacją.

Gdybyśmy chcieli pochwalić dziecko za to, że „był grzeczny i posprzątał” mogłoby to brzmieć:

Dla chętnych poszerzania swoich umiejętności wychowawczych polecam literaturę: Adele Faber i Elaine Mazlish „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”

Emilia Górczyk

Zadzwoń i umów się na wizytę

664 765 190

lub
skorzystaj z formularza na stronie